De ontwikkeling van webdesign gaat snel. Of je nu een blogger, een professional in de zakenwereld of een online hobbyist bent, er is altijd iets dat je met jouw website kunt doen om deze visueel aantrekkelijker, sneller en frisser te maken. In de huidige wereld van doe-het-zelf-webdesign kan iedereen zijn online DNA met een paar eenvoudige stappen ingrijpend veranderen. Hier zijn drie eenvoudige manieren om dit te doen:
Ontwikkel regelmatige redactionele content
Bill Gates had gelijk met zijn voorspelling dat “content king” is. Als je als merk op internet wilt opvallen, moet je inhoud creëren in verschillende formats via een scala aan communicatiemiddelen: van Instagram-video’s tot online blogposts. De beste content is de content die gebruikerswaarde op de lange termijn biedt.
Lijstjes, handleidingen, productrecensies, gratis software, video’s: als je dit op je website hebt staan gericht of long-tail-zoekwoorden, kan dit behoorlijk wat verkeer naar je website trekken. Een tip om je te helpen jouw inhoud naar een hoger niveau te tillen, is door een redactionele planning samen te stellen en het delen van berichten op sociale media te optimaliseren. Als je regelmatig content van hoge kwaliteit kunt publiceren en kunt leren hoe je veel kliks kunt genereren op Facebook, LinkedIn en Twitter, dan zou je binnen enkele maanden een indrukwekkende boost voor je SEO-score kunnen zien.
Gebruik geen kant en klare templates
Tegenwoordig wordt 30% van het internet aangedreven door WordPress. De aanhoudende opkomst van WordPress betekent dat er letterlijk miljoenen websites zijn die hetzelfde platform gebruiken. Het is nog nooit zo eenvoudig geweest om WordPress te downloaden en je bedrijf online te krijgen met een eenvoudig template en minimaal gedoe. Met een template kan je jouw persoonlijke merk alleen niet goed laten zien.
Erger nog, sommige sjablonen hebben verouderde codering met beveiligingsproblemen en defecte functionaliteiten. Door dus geen gebruik te maken van templates en je te focussen op wat er zich in de back-end van de website afspeelt, kan je jezelf onderscheiden van concurrerende merken en een unieke site maken.
Zorg voor een goede snelle server
Als het gaat om gebruikerservaring, is er niets belangrijkers dan de snelheid van je site te verbeteren. We weten al lang dat gebruikers ongeduldig zijn en de meeste online shoppers zullen niet langer dan drie seconden wachten voordat een nieuwe pagina is geladen. Tegenwoordig komt dat magische aantal steeds dichter bij twee seconden. Bij Google streven ze naar minder dan een halve seconde. Hoe sneller je website dus laadt, hoe beter.
Het kan een constante strijd zijn, maar ervan uitgaande dat je de basis goed doet (browsercaching, HTML-compressie, CSS en JavaScript-optimalisatie), is de enige mogelijke beperking voor jouw website de servercapaciteit. Steek dus wat tijd in het zoeken van een echt goede hostingspartner.